Να μάθει το παιδί μου Αγγλικά, αλλά πότε; Η Έλλη Επιτρόπου, Καθηγήτρια Αγγλικών, Απόφοιτος Πανεπιστημίου Αθηνών, MSc “Νέες τεχνολογίες στις επιστήμες της Αγωγής” μας απαντά….The sooner , the better ή αλλιώς «όσο πιο νωρίς, τόσο το καλύτερο»
Πολλοί είναι οι γονείς που αναρωτιούνται πότε είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσουν τα παιδιά τους την ξένη γλώσσα.
Στην ερώτηση αυτή απαντάμε βασιζόμενοι σε επιστημονικά δεδομένα «The sooner, the better» δηλαδή όσο νωρίτερα τόσο το καλύτερο.
Η εκμάθηση της ξένης γλώσσας από την προσχολική ηλικία (2-3 ετών ) υποστηρίζεται τα τελευταία χρόνια από όλο και περισσότερες μελέτες , οι οποίες σκοπό έχουν να ξεκαθαρίσουν το τοπίο για τους γονείς που ψάχνουν να βρουν την κατάλληλη ηλικία ώστε να μην «μπερδευτούν» τα παιδιά με την εκμάθηση της μητρικής τους γλώσσας. Κοινώς παρονομαστής όλων των ερευνών είναι ο ισχυρισμός ότι όσο νεότερο είναι ένα άτομο τόσο πιο εύκολα «απορροφά» τη γνώση. Ειδικότερα υποστηρίζεται πως τα πέντε πρώτα χρόνια της ζωής μας αποκομίζουμε πληροφορίες με πολύ μεγαλύτερο ρυθμό από ότι αργότερα ενώ λέγεται πως το 50% των νοητικών αλλά και μαθησιακών δεξιοτήτων μας αναπτύσσονται μέχρι τα 4 έτη. Για την Kuhl (2011) τα μωρά και τα νήπια είναι εξαιρετικά ικανά στην απόκτηση μιας δεύτερης ξένης γλώσσας καθώς μπορούν να διακρίνουν τους ιδιαίτερους ήχους μιας γλώσσας , κάτι που ο ενήλικας αδυνατεί να κάνει. Επιπλέον , τα μικρά παιδιά , που εκτίθενται σε περισσότερες από δυο γλώσσες πριν τα τρία τους χρόνια, μπορούν με ιδιαίτερη ευκολία να μεταφέρουν στη μητρική τους γλώσσα τις λέξεις και έννοιες που έχουν διδαχθεί στην ξένη γλώσσα και το αντίστροφο, ενισχύοντας έτσι ιδιαιτέρως τις γνωστικές τους δεξιότητες. Άλλες έρευνες έχουν δείξει πως ένα δίγλωσσο μυαλό αναπτύσσει πολύ περισσότερες γνωστικές και συναισθηματικές δεξιότητες , βελτιωμένες επιδόσεις σε μαθήματα μη γλωσσικά και ανεπτυγμένες ψυχικές ικανότητες.
Το επόμενο ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί μετά το ¨πότε¨είναι το ¨πώς¨. Η έκθεση στην ξένη γλώσσα στην προσχολική ηλικία δεν μπορεί να γίνει με τα ίδια μέσα που γίνεται στη σχολική ηλικία. Στα νήπια χρησιμοποιούμε τεχνικές και μεθόδους που διεγείρουν τη φαντασία αλλά και το ενδιαφέρον τους. Έτσι χρησιμοποιούμε το παιχνίδι, το χορό, το θέατρο, τα εικονογραφημένα παραμύθια και τα τεχνολογικά εξελιγμένα gadget που βοηθούν το παιδί να διαβάσει μόνο του το παραμύθι χωρίς την βοήθεια του δασκάλου. Η δραστηριότητες ανάληψης ρόλων, το κυκλικό σύστημα (rotation) και η βιωματική μάθηση εν γένη, παίζουν πρωτεύοντα ρόλο στην εκμάθηση της γλώσσας στις μικρές ηλικίες. Φυσικά απαραίτητο είναι το μάθημα να γίνεται από καταρτισμένους εκπαιδευτικούς με ειδίκευση και εμπειρία στα διδακτικά μέσα που αναφέρουμε, και σε κατάλληλες αίθουσες ειδικά διαμορφωμένες να υποδεχτούν τους μικρούς μας φίλους, να τους δώσουν ερεθίσματα και να εξάψουν την φαντασία και τη δημιουργικότητα τους.
Έτσι λοιπόν , την επόμενη φορά που θα αναρωτηθείτε για τη σωστή ηλικία έναρξης εκμάθησης της ξένης γλώσσας, θυμηθείτε τα πολλαπλά οφέλη που αναφέρονται από διεθνείς μελέτες υπέρ της προσχολικής ηλικίας.
• Ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων
• Ανάπτυξη ψυχικών δεξιοτήτων
• Ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων και άρα της αυτοπεποίθησης και της κοινωνικοποίησης του ατόμου
• Βελτίωση κριτικής σκέψης και αφομοιωτικής ικανότητας (περ. Nature 2020)
• Βελτίωση της προφοράς των παιδιών, ιδιαίτερα εάν η εκμάθηση έχει αρχίσει πριν τα 3 χρόνια , όπου το άτομο είναι ικανό να αναπαράγει ακριβώς τα ηχοχρώματα του περιβάλλοντος του, ικανότητα που εξαλείφεται σιγά σιγά μετά από αυτή την ηλικία.
• Βελτιώνοντας τη γλωσσική τους αντίληψη υποβοηθούνται και στην πληρέστερη κατανόηση των μηχανισμών της μητρικής γλώσσας.
• Το παιδί αντιλαμβάνεται την ξένη γλώσσα ως κάτι το διασκεδαστικό και ευχάριστο και όχι ως ένα ακόμα μάθημα που θα πρέπει να διαβάσει.
• Διαμορφώνεται από νωρίς στην παιδική ψυχοσύνθεση η έννοια της διαφορετικότητες και της πολυπολιτισμικότητας.
• Τα παιδιά προσεγγίζουν το «μάθημα Αγγλικών» αβίαστα και βιωματικά δημιουργώντας μέσα τους μια θετική άποψη για το θέμα αυτό.
Συμπερασματικά λοιπόν, η καταλληλότερη ηλικία παραμένει η βρεφική και μεταβρεφική (2-3 ετών), ή όπως συνηθίζουμε να λέμε στο Πρότυπο Κέντρο Αγγλικής Γλώσσας Take it English “the sooner, the better”. Αρκεί να μην ξεχνάμε ως γονείς να αναζητάμε πάντα εξειδικευμένα κέντρα ξένων γλωσσών , με πτυχιούχους καθηγητές, ειδικά καταρτισμένους στη διδασκαλία προσχολικής ηλικίας με αγάπη και εμπειρία στα μικρά παιδιά και με κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό ειδικό για τις ηλικίες αυτές.
Κάθε μαθησιακή διαδικασία οφείλει να προωθεί ολιστική προσέγγιση της γνώσης και να δημιουργεί ενεργούς και ικανούς πολίτες του αύριο. Αυτή είναι και η πρώτιστη και κύρια ευθύνη και υπόσχεση του Κέντρου μας. Ένας μαθητής που θα αγαπήσει τη μάθηση, έχει κερδίσει τα πάντα.
Και να θυμάστε πάντα πως « η κατάκτηση της μάθησης επιτυγχάνεται μέσω της γνώσης των ξένων γλωσσών» , Roger Bacon
Add a comment