Τα τελευταία χρόνια μία από τις δραστηριότητες που τραβάει τη προσοχή μικρών και μεγάλων είναι το Θεατρικό Παιχνίδι. Τι είναι όμως στη πραγματικότητα το Θεατρικό Παιχνίδι και ποια τα οφέλη του στα παιδιά; Η Μαρία Αντωνίου, Παιδαγωγός Θεάτρου και Εμψυχώτρια Θεατρικού Παιχνιδιού της Σχολής Καλών Τεχνών Sinkinisis μας εμπνέει να δούμε το Θεατρικό Παιχνίδι μέσα από τα μάτια της.

 

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη συζήτηση γύρω από το Θεατρικό Παιχνίδι….αλλά δεν κάνουν όλοι ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! Και αυτό γιατί …πίσω από αυτές τις δύο λέξεις, υπάρχει μια θεωρία, πολλές έρευνες, μελέτες και πρακτικές εφαρμογές σε παιδιά , έφηβους και ενηλίκους τα τελευταία σχεδόν 50 χρόνια από τον εισηγητή του Θεατρικού Παιχνιδιού στην Ελλάδα , τον αείμνηστο Λάκη Κουρετζή. Όπως ο ίδιος έλεγε πολλές φορές, « Το θεατρικό Παιχνίδι μπορούν να το εφαρμόσουν εμψυχωτές και εμψυχώτριες έμπειροι και έγκυροι».

Το Θεατρικό Παιχνίδι κρύβει μέσα του το Θέατρο και το Παιχνίδι! Με αφετηρία , λοιπόν το παιχνίδι και την ανάγκη του ανθρώπου -σε όποια ηλικία και αν είναι, ως παιγνιώδες ον- ΝΑ ΠΑΙΞΕΙ και με τα εργαλεία του Θεάτρου , ξεκινάει ένα ταξίδι ανακάλυψης και θέασης του κόσμου και του εαυτού μας!

Άλλωστε όταν τα παιδιά -και όχι μόνο-παίζουν αισθάνονται ελεύθερα!
« Σταμάτα παιδί μου να παίζεις! Σοβαρέψου» ! , ακούμε πολλές φορές μα ξεχνάμε πως στο παιχνίδι συμβαίνουν τα πιο σοβαρά «πράγματα» . Θα έπρεπε το μάθημα να είναι παιχνίδι, το σχολείο να είναι παιχνίδι, το Θέατρο να είναι παιχνίδι, η δουλειά μας «μεγαλώνοντας» να είναι παιχνίδι, η ΖΩΗ μας όλη θα έπρεπε να είναι παιχνίδι! Γιατί τότε …η δημιουργικότητα, η φαντασία , η ανακάλυψη, η τέχνη θα οδηγούσε τη ζωή μας και δεν θα «πλήτταμε» τόσο πολύ!

Σήμερα στην παιδική χαρά άκουσα « Πρώτα περιμένω να βγει το πρόγραμμα των Αγγλικών του και μετά θα δω σε ποια δραστηριότητα που του αρέσει θα πάει» …και στ’ αλήθεια , τι πειράζει αν δεν μπορεί να πει “My name is …”, αλλά μπορεί να επικοινωνήσει παίζοντας, δείχνοντας, αισθανόμενος , αλληλοεπιδρώντας, κινώντας όλο το σώμα του, χρησιμοποιώντας τις 5 αισθήσεις του, τις εκφράσεις του;

Παίζοντας Θεατρικό Παιχνίδι αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι να απολαύσεις τη ζωή , χιλιάδες τρόποι να φτάσεις στη γνώση, περισσότερες πόρτες να ανοίξεις από την πόρτα της τάξης, του σπιτιού , της δουλειάς. Σε ένα Θεατρικό Παιχνίδι…φέρεις την αλήθεια και τον εαυτό σου και αυτό αυτόματα σε «απελευθερώνει» . Δεν έχει σημασία αν θα πεις «σωστά» τα λόγια σου, δεν έχει καν σημασία αν θα μιλήσεις -άλλωστε μπορούμε να εκφραστούμε με πολλούς τρόπους , με την κίνηση, την ακινησία, τη σιωπή, τα μάτια-, αν θα «κερδίσεις» η αν θα «χάσεις», αν είσαι εσωστρεφής ή εξωστρεφής , αν χρειάζεσαι περισσότερο χρόνο ή αν «ορμάς» με την πρώτη.

Εδώ, η φύση του παιδιού είναι πάνω από τις εκάστοτε ιδιότητες που θα έχει στη ζωή του, για αυτό και δεν υπάρχει «σωστό» και « λάθος» ! Πώς θα μπορούσε άλλωστε η αλήθεια ενός παιδιού να είναι λάθος;

Όχι, λοιπόν, δεν είναι μόνο ψυχαγωγία το Θεατρικό Παιχνίδι! Είναι μια παιδαγωγική πρακτική. Είναι ελευθερία, φαντασία, λόγος, κίνηση, σκέψη, συναίσθημα, είναι μέσο ενεργοποίησης, ευαισθητοποίησης , έκφρασης, απελευθέρωσης, αποσαφήνισης του εαυτού του και των ανθρωπίνων σχέσεων. Είναι ομάδα! Είμαι ομάδα! Καθώς απαραίτητη προυπόθεση για να υπάρξει Θεατρικό Παιχνίδι είναι η ομάδα! Μπορώ να εμπιστευθώ και να με εμπιστευθούν, να κοινωνικοποιηθώ χωρίς να κριθώ , να καταθέσω την αλήθεια μου χωρίς να φοβηθώ. Να με αγαπήσουν , να αγαπήσω καi κυρίως να ΜΕ αγαπήσω.

Στο θεατρικό παιχνίδι ΒΙΩΝΕΙΣ! Πράξεις και συναισθήματα! Είσαι παρόν με τη διάθεση που έχεις και αυτή τη διάθεση ένας έμπειρος εμψυχωτής θα την αφουγκραστεί , θα την αγκαλιάσει και θα την πάρει και θα την κάνει παιχνίδι.
Για αυτό και όταν ένας γονέας επιλέγει να ασχοληθεί το παιδί του με το Θεατρικό Παιχνίδι, θα ήταν ωφέλιμο να ρωτήσει πόσο έγκυρος και καταρτισμένος είναι ο εμψυχωτής ή εμψυχώτρια του εργαστηρίου και ποια μέθοδο εφαρμόζει , όπως ακριβώς ψάχνουμε και ρωτάμε για ένα καλό φροντιστήριο για τις γνώσεις των παιδιών μας.

Πρακτικά ένα Θεατρικό Παιχνίδι μπορεί να ξεκινήσει από ένα ποίημα, μία λέξη, ένα αντικείμενο, έναν ήχο , έναν φόβο, μία αγαπημένη στιγμή, ένα όνειρο, ένα άρθρο, ένα συναίσθημα….Όλα μπορούν να αποτελέσουν αφετηρία για ένα Θεατρικό Παιχνίδι και ολοκληρώνεται -ανάλογα την ηλικία – σε 4 φάσεις : Α. Την φάση της απελευθέρωσης , Β. τη φάση Αναπαραγωγής με το Παιχνίδι Ρόλων, Γ. Τη φάση του Σκηνικού Αυτοσχεδιασμού και Δ. Τη φάση της Ανάλυσης και της συζήτησης.
Ναι, καλά καταλάβατε! Είναι μια ολόκληρη προετοιμασία από τη μεριά του εμψυχωτή ή της εμψυχώτριας, – και όχι μια απασχόληση με τυχαίες επιλογές «παιχνιδιών»- για να εξασφαλίσει τις καλύτερες συνθήκες ώστε να «πετάξει» το αεροπλάνο και να ταξιδέψει κάθε παιδί με σωματική και συναισθηματική ασφάλεια σε όλον αυτόν τον υπέροχο και θαυμαστό κόσμο κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Θα μπορούσαμε να λέμε και να λέμε ..και να λέμε…για την αξία του θεατρικού Παιχνιδιού , αλλά στ’ αλήθεια δεν μπορείς να το εξηγήσεις, μπορείς μόνο να το ΝΙΩΣΕΙΣ.

 

Συνκίνησης θεατρική σκηνή

Αν αυτό που διάβασες σου άρεσε, μοιράσου το μαζί μας με ένα σχόλιο ή με τους φίλους σου: